نقد و بررسی

نقد و بررسی کوادکوپتر اسپارک dji

ما همیشه به دنبال انتخاب بهترین ها در هر زمینه ای هستیم بنابراین در زمینه تصویربرداری هم به دنبال بهترین دوربین با توان مالی خودمان هستیم، انتخاب بهترین با داشتن محدودیت ها همیشه کاری دشوار بوده است ما در این مقاله قصد داریم برای اون دست از افرادی که به دنبال یک کوادکوپتر ( پهپاد یا هلیشات ) حرفه ای برای انجام فیلمبرداری خانوادگی و تفریحی هستند کوادکوپتر اسپارک ساخت کمپانی بزرگ DJI می پردازیم.

حتما برایتان پیش آمده است که موقع کوهنوردی با دوستان و یا دوچرخه سواری با خود فکر کردید که اگه میشد تصاویری از آسمان گرفته می شد و این لحظات خوش دورهمی را ثبت و ضبط می کردید. این آرزو چند سالی است که به واقعیت بپیوسته و شما می توانید تصاویر هوایی خود را داشته باشید با کمترین تخصص در پرواز و خلبانی؟!

نقد و بررسی تخصصی کوادکوپتر اسپارک شرکت DJI

چند سالی است که پهپادها ( به اشتباه پهباد )  تبدیل به وسیله مورد علاقه طرفداران ورزش شده اند که این امکان را برای آن ها فراهم می کند تا بتوانند تصاویر را به صورت خودکار یا دستی ضبط کنند. بخشی از این نیاز به کمک وسیله ای که به اندازه کافی کوچک باشد تا به آسانی و تحت هر شرایطی بتوان آن را حمل نمود نیاز دارد،

اگرچه به نظر می رسید کوادکوپتر مویک پرو (DJI Mavic pro )  این خواسته را بر آورد کرده است ولی به لحاظ قابلیت حمل و نقل در برابر کوادکوپتر اسپارک حرفی برای گفتن ندارد. به همین دلیل راغب بودم حرکاتش رو به آزمایش بگذارم تا ببینم عملکرد حالات تعقیب خودکار چقدر در برابر عمکرد کواد کوپتر مویک پرو  بهبود پیدا کرده است (که در کواد کوپتر اسپارک اساس مشخصات روی کاغذ دستگاه برای ورزش ایده آل است). به علاوه می خواستم ببینم عملکردش کلا چطوری هست وقتی که می خواهم به عنوان وسیله ای برای سلفی گرفتن حملش کنم.

برای همین به اتفاق دوستان سراغ نمایندگی رسمی DJI  در ایران مجموعه بزرگ پرومک رفتیم ( تنها نمایندگی رسمی DJI در تهران – جردن می باشد که زیر نظر شرکت پرومک اداره می شود ) که به امانت یک کوادکوپتر اسپارک و کوادکوپتر مویک پرو برای انجام تست گرفته شود.

مقایسه ابعاد کوادکوپتر اسپارک با مویک پرو

مقایسه هایی که در مورد ابعاد انجام شده به طریقی منصفانه نیست. اولشم من فکر کردم باید به ابعاد جمع شده دقت کنم (از بالا به پایین)، آیا واقعا فضایی که اشغال می کنه کمتر می شه؟ اما بعد گفتم به ارتفاعشون هم توجه کنم با توجه به ابعاد جمع شدن مویک پرو با اسپارک اختلاف زیادی مشاهده نمی کنید ولی از لحاظ ارتفاع کوادکوپتر اسپارک برتری دارد نسبت به کوادکوپتر مویک پرو  که این موضوع خودش را در فضای اشغال شده توسط کوادکوپتر در کیف نشان می دهد. حال باید به به وزن این دو کوادکوپتر دقت کنیم که با باطری وزن کواد کوپتر مویک پرو  به ۷۳۴ گرم می رسد  اما وزن کواد کوپتر اسپارک ۳۰۰ گرم هست که این کاهش وزن در این کوادکوپتر نظر هر کاربری به خود جلب می کند. داشتن وزن کم در حین جابجایی و مسافرت یکی از مهمترین آیتم های انتخاب کوادکوپتر تصویربرداری برای کارهای تفریحی می باشد.

باتری کوادکوپتر مویک پرو  ۲۴۰ گرم وزن دارد در حالی که باتری کوادکوپتر اسپارک نزدیک به  ۹۵ گرم وزن دارد. به طوری که متوجه شدید فقط یک باتری کوادکوپتر مویک پرو (Mavic pro dji ) تقریبا وزنش با کوادکوپتر اسپارک (Spark dji combo ) به همراه باتری برابری می کند.

اولین نکته ای که از ظاهر این کواد کوپتر نظراتان را جلب می کند نمای خارجی کوادکوپتر اسپارک است. باتری به عقب پهپاد ( یا به اشتباه پهباد ) متصل می شود و دکمه روشن کردن و یه سری کارهای جانبی دیگر مثل لینک کردنش با رادیوکنترل کوادکوپتر ، کنترل با دست یا کنترل وضعیت باتری توسط این دکمه صورت می گیرد.

این باتری ها هرکدوم طبق ادعای کمپانی سازنده قرار است که قابلیت پرواز در ۱۶ دقیقه بدهند که ولی در عمل این زمان کمتر بوده و کوادکوپتر اسپارک نزدیک به 12-13 دقیقه بیشتر قابلیت پرواز عملیاتی ندارد. دریچه ورودیSD کارت و پورت شارژ micro-USB در کنار باتری هستند، جایی که نوشته شده: “SPARK”. این مورد قابل توجه هستش به این دلیل که قبلا روی سایر پهپاد ( یا به اشتباه پهباد ) ساخت کمپانی DJI این امکان شارژ کردن با استفاده از پورت micro-USB وجود نداشت. باتری های ۱۴۸۰ میلی آمپر ساعتی را به راحتی می شود حدود ۷ بار با یه پاوربانک USB ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعتی شارژر کرد. باتری رادیوکنترل کوادکوپتر اسپارک بین ۶ تا ۸ پرواز بین شارژ کردن ها جواب داد که خیلی بیشتر از حدود ۴ پروازی هستش که باطری رادیوکنترل کوادکوپتر مویک پرو جواب می دهد.

در همین بین متوجه می شوید که ملخ ها روی کواد کوپتر اسپارک سوارن و قراره که همونجا بمونن. وقتی که ازشون استفاده نمی شه جمع می شن و به صورت خودکار برای پریدن باز می شوند. با این حال به راحتی می تونید ملخ ها روجدا کنید،‌ اگه مثلا در حین پرواز دچار کرش ( تصادف ) شده و ملخ ها بشکند.

دو تا انتخاب برای کنترل کردن پهپاد کوادکوپتر اسپارک دارید. یکی اینه که فقط از تلفن همراه هوشمندتون استفاده کنید و راه دیگه استفاده از رادیوکنترل ( یا همان ریموت کنترلر) هست. با تلفن همراه هوشمند محدوده پروازی شما به شعاع حدود ۱۰۰ متری کاهش پیدا می کنه اما با رادیو کنترل عدد اعلام شده 2کیلومتر است.

رادیوکنترل اسپارک نسخه یکم ساده تر از رادیوکنترلر کواد کوپتر مویک پرو هست. به عنوان مثال، دکمه تغییر شدت نوردهی دیگر در پشت رادیوکنترل کوادکوپتر اسپارک وجود ندارد و دو کلید برای عملکرد دلخواه که در اختیار کاربر بود به یک عدد کاهش پیدا کرده است در کوادکوپتر اسپارک و همچنین نمایشگر LCD که در روی رادیوکنترل مویک پرو می باشد برداشته شده و فقط یک نشانگر وضعیت باتری بر روی رادیوکنترل اسپارک مشاهده می شود.

رادیوکنترل کوادکوپتر اسپارک بر خلاف کواد کوپتر مویک پرو  با کابل به گوشی متصل نمی شود و از وایفای استفاده می کند. با این حال شما می توانید با استفاده از کابل گوشی خود را به رادیوکنترل اسپارک متصل کنید و این کمک می کند تا برخی مسایل مربوط به کیفیت سیگنال ارتباطی برطرف شود.

وقتی که کوادکوپتر اسپارک با گوشی شما لینک شود، در وضعیت وایفای برد کوتاه قرار دارد (که به ۱۰۰ متر محدود شده است)، اما وقتی که با رادیوکنترل جفت شده باشد، در وضعیت وایفای برد خیلی بلند تری قرار دارد که اسپارک می تواند با رادیوکنترل اطلاعات رد و بدل کند و پس از آن موبایل شما با رادیوکنترل ارتباط برقرار می کند که این برد بلند به ۲ کیلومتر می رسد.

با این حال برخلاف کوادکوپتر مویک پرو، کواد کوپتر اسپارک دکمه ای ندارد که بتوانید بین حالت های مختلف پروازی ( مد اسپرت و دستی ) تغییر دهید.

وقتی در نقطه ی بالاتری از زمین قرار گیرد از ترکیبی از جی پی اس، قطب نما و بارومتر ارتفاع سنج برای حفظ موقعیت استفاده می کند و این کار را به خوبی انجام می دهد. در همین حال گیمبال موقعیت دوربین را کاملا ثابت نگه می دارد. گیمبال اسپارک فقط شامل دو محور است و مثل محصولات رده بالاتر دی جی آی گیمبال سه محور نیست. دی جی آی این مساله را با استفاده از پایداری سازی دیجیتال در نرم افزار جبران می کند. نتیجه این پایدار سازی دیجیتال تصویر در اکثر موارد از نتیجه ای که دوربین مویک ارایه می کند غیر قابل تشخیص است.

قابل ذکر است برخلاف پرنده کارما GoPro شما نمی توانید هم زمان با فیلم برداری عکاسی بکنید که قطعا قدری ناامید کننده است. واقعا دوست داشتم بتوانم با لمس صفحه حین فیلمبرداری عکس هم بگیرم حتی با رزلوشن کمتر. ناامید کننده است. باید فیلمبرداری رو به پایان برسونید تا بتوانید عکس بگیرید.

در آینده بیشتر و با جزییات بیشتری به حالت عکاسی می پردازم و به زودی به این قسمت بر می گردیم. اما تعدادی حالت خودکار پرواز در پرنده هست که توسط دی جی آی حالات پرواز هوشمند نامگذاری شده. این حالت ها کمک می کند تصاویر و حرکت های خوبی توسط پرنده انجام شود اگر توانایی انجام آن ها به صورت دستی را ندارید. در اسپارک حالات اصلی پرواز شامل موارد زیر است:

  • معمولی : کنترل معمولی پرنده با استیک ها
  • تصویربرداری سریع: چهار حرکت پروازی دیگر برای ضبط فیلم
  • تعقیب هوشمند: تعقیب سوژه در حال حرکت
  • پرواز با لمس: پرواز به سمت هر نقطه ای که لمس شود
  • سه پایه: ثابت بود دوربین در حالت خیلی پایدار برای گرفتن عکس با زمان نوردهی بالا
  • علامت: امکان کنترل فعالیت پرنده با دست

مهمترین حالت اینجا تصویربرداری سریع است که به چهار دسته گسترش می یابد:

  • راکت: مستقیم به سمت بالا می رود در حالی که دوربین رو به پایین به سمت سوژه است.
  • هواپیما بدون سرنشین: هم زمان از سوژه دور می شود و زاویه اش را با آن زیاد می کند در حالی که دوربین را بر روی سوژه نگه می دارد.
  • دایره: حول سوژه دایره وار می چرخد.
  • مارپیچ: در حالی که حول سوژه می چرخد به سمت بالا حرکت می کند (حالت ترکیب شده راکت و دایره).

این موارد قابل توجه است چون حالت های قبلی دی جی آی dji این موارد را نداشته است و درحالی که پرنده های دیگر مثل Karma GoPro مثل ۳DR شامل این ها بوده اند. همیشه عجیب بود که دی جی آی این موارد را نداشته است در حالیکه حالت پیچیده تری مثل حرکت روی مسیر و مثل آن را ارایه داده بود (این موارد در اسپارک ارایه نمی شود).

در قسمت های بعد عملکرد و پایداری کوادکوپتر اسپارک را بررسی می کنم. اکنون می خواهم به صورت مختصر در مورد برگشت به خانه/فرود صحبت کنم. با اسپارک هر بار که پرنده را بلند کنید نقطه خانه تنظیم می شود. می توانید این نقطه را تغییر دهید اگر در حال حرکت هستید (مثلا در یک زمین بزرگ پیاده روی می کنید و تنظیم مجدد نقطه خانه باعث می شود پرنده بتواند شعاع بیشتری پرواز کند). این نقطه ای است که در حالت بازگشت به خانه RTH پرنده به سمت آن برمی گردد که در صورت از دست رفتن سیگنال کنترل اتفاق می افتد.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، بازگشت به خانه از منوی برنامه در دسترس است.

وقتی بازگشت به خانه فعال می شود، پرنده به ارتفاعی که از قبل مشخص شده می رود و از سنسورهای جلو برای جلوگیری از برخورد با موانع (مثل درختان) استفاده می کنم. این قابلیت در تابستان برای غالب محصولات دی جی آی به خوبی کار می کند، اما در زمستان که درختان برگی ندارند، سیستم جلوگیری از برخورد با موانع در شناسایی درختان و شاخه های نازک مشکل دارد. با این حال در این زمان از سال نیز به خوبی کار می کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید سیستم عدم برخورد با موانع من و فاصله من را شناسایی کرده است. پرنده متوقف می شود و به جلو حرکت نمی کند، اگر چه استیک حرکت رو به جلو را تا انتها نگه دارم.

دقت کنید برخلاف کواد کوپتر فانتوم ۴ پرو، این پهپاد ( یا به اشتباه پهباد ) در تمام جهات سیستم عدم برخورد با موانع ندارد، بنابراین این امکان وجود دارد که هنگام پرواز به عقب به چیزی برخورد کند – پس نسبت به این مساله دقت داشته باشید. در مورد بالا رفتن هم به همین ترتیب است و تقریبا تمام پرنده های من در این جهت با اجسامی تصادف داشته اند. به عنوان مثلا اگر جایی زیر درختان پرواز می کنید و مشکل سیگنال به وجود بیاید، پرنده به سمت بالا حرکت می کند و مستقیماً با درختان برخورد می کند. بنابراین شما باید در این وضعیت ها مراقب باشید. با این حال من خوش شانس بودم که توانستم با اسپارک از چنین حوادثی جلوگیری کنم.

در نهایت می خواهم توضیح مختصری در مورد حالت کنترل با علامت بدهم. در این حالت می توانید در کواد کوپتر اسپارک را بدون رادیوکنترل کنترل یا گوشی به پرواز در بیاورید. کافی است پرنده را روی دست نگه دارید و دو بار دکمه پشت آن را فشار دهید، پس از آن از روی دست شما بلند می شود و می توانید چند حرکت خیلی ساده را با آن انجام دهید و عکس بگیرید(نه فیلم).

تا اینجا تمام موارد ابتدایی در مورد پرنده بررسی شد. توجه داشته باشید تمامی عکس ها و فیلم های دوربین بلافاصله در گوشی شما کپی می شود، بنابراین حتی اگر در مسیر تصاویر را از دست دهید یا در دریا از دستش دهید، عکس ها و فیلم هایی که ضبط کرده اید بر روی گوشی شما خواهد بود تا با دیدن آن ها پرنده تان را به یاد بیاورید.

 

شما می توانید این محصول را تخفیف ویژه خرید آنلاین از این وبسایت خریداری نماید و یا اینکه برای مشاوره تخصصی به صورت حضوری به نمایندگی اصلی DJI در ایران که در جردن واقع است مراجعه کنید، ( توجه داشته باشید تنها نمایندگی رسمی مجموعه بزرگ پرومک می باشد که در جردن نمایشگاه دائمی محصولات DJI را دارند.)

این وب سایت تمامی محصولات دی جی آی را زیر نظر شرکت پرومک به عنوان تنها نمایندگی رسمی DJI به فروش می رساند.

نوشته های مرتبط

6 دیدگاه در “نقد و بررسی کوادکوپتر اسپارک dji

  1. محمد مهدی گفت:

    سلام. دی جی آی اسپارک من شارژ نمیشه. وایفاش بالا نمیاد شناسایی شه. مشکل از کجاست؟

    1. فروشگاه cpahpad گفت:

      احتمال زیاد برد اصلی پرندتون به مشکل برخورده
      تو آب افتاده یا ضربه خورده؟؟

  2. محمد مهدی گفت:

    سلام. دی جی آی اسپارک من شارژ نمیشه. وایفاش بالا نمیاد شناسایی شه. مشکل از کجاست؟؟

    1. فروشگاه cpahpad گفت:

      احتمال زیاد برد اصلی پرندتون به مشکل برخورده
      تو آب افتاده یا ضربه خورده؟؟

  3. محمد مهدی گفت:

    سلام دی جی آی اسپارک من شارژ نمیشه. وایفاش بالا نمیاد شناسایی شه. مشکل از کجاست؟؟؟

    1. فروشگاه cpahpad گفت:

      احتمال زیاد برد اصلی پرندتون به مشکل برخورده
      تو آب افتاده یا ضربه خورده؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *